Bezpečnostní agentury a kontrola zákazníků v supermarketech

Datum: 2.9.2013  Kategorie: Videa 

Tento článek vznikl jako reakce na jiný článek zveřejněný na internetu. Nemohl jsem si pomoci a musel jsem reagovat, jelikož naše zákony jsou opět v tomto tématu děravé jako ústa staré indiánské ženy, jak by řekl klasik. 

Článek se zabývá tématem kontroly zákazníků členy bezpečnostních agentur, kteří pracují v civilu, anebo v uniformách a mají li na tyto kontroly nárok a jak hodně se tímto porušují práva zákazníků a zákony České Republiky a že vlastně na tuto činnost nemají právo a že kontrola je nelegální, ale ono to takto není jednoznačné. 

Tento problém, který mnohé zvedá ze židlí, a jiní se zase pozastavují nad tím, že to někdo vůbec řeší, má dva základní úhly pohledu. Jedním je úhel pohledu ze strany zákazníka a druhým je pohled ze strany majitele supermarketu, který s krádežemi denně bojuje a přichází tak o mnoho peněz. Pokusíme se na tento problém pohlédnout tak nějak shora a bez přiklánění se k jedné anebo druhé straně. Bude to samozřejmě těžší, jelikož jsem v sektoru privátní bezpečnosti léta pracoval, ale pokusím se být nezaujatý. 

Rabování zlodějů v obchodě na ulici Pavelčákova v Olomouci (zdroj Youtube.cz)

První pohled ze strany zákazníka – zhodnocení modelové situace:
Jsem na nákupu v supermarketu a najednou začnou zvukové signály bezpečnostních zařízení u východu hlásit vynášení zboží, jsem nablízku a přichází ke mně člověk v civilu, tento mě oznámí, že je zaměstnanec bezpečnostní agentury a že má podezření, že jsem v obchodě odcizil nějaké zboží a že požaduje, abych mu ukázal moje tašky, co v nich mám. Moje a asi reakce většiny zákazníků by v té chvíli byla: kdo jste a co po mě chcete? Jak mám vědět, že jste zaměstnanec bezpečnostní agentury, a jaké máte právo mě tady kontrolovat? Nic jsem neukradl, nechte mě být, nebo na vás zavolám policii. 

Druhý pohled ze strany pracovníka bezpečnostní agentury – zhodnocení modelové situace:
Korzuji po prodejně v civilu, jelikož jsem pracovník bezpečnostní agentury, která má se supermarketem smlouvu na ostrahu a pokrývání trestní činnosti v podobě zcizování zboží na ploše supermarketu. Najednou začnou houkat turnikety a v jejich blízkosti je člověk s taškami, což je v supermarketu běžné. Jdu k němu a řeším situaci tak, abych odhalil případnou trestnou činnost zcizování zboží. Musím se představit, ukázat průkaz zaměstnance bezpečnostní agentury a v případě, že takový dokument existuje, tak pověření k ostraze a činnosti detektiva tohoto supermarketu. Po představení a diskrétním oslovení dotyčné zájmové osoby se slovy mohu vám pomoci? Následně řeším situaci dál a tak jak by to podle mého pověření od majitele supermarketu mělo být?
 
Z pohledu zákazníka, který opravdu nic nezcizil, je to jasné obtěžování ze strany pracovníka bezpečnostní agentury, protože co je mu do nějaké zvukové signalizace zařízení, které střeží zboží na ploše supermarketu, když on nic neukradl. Nic méně reakce takových zákazníků jsou různé, ale většina z nich směřuje k tomu, aby je ostraha přestala obtěžovat svojí činností kontroly a nechala je být na pokoji. Nic méně, ve chvíli kdy je zde podezření krádeže majetku supermarketu, přesněji odcizení zboží, pak je věc jiná. Mnoho zlodějů, kteří se živí krádežemi v takových supermarketech, zná velmi dobře celou problematiku kolem této trestné činnosti a také zná mezery a nedostatky tohoto práva a umí je využít ve svůj prospěch. 

TV MARKÍZA: Krádež zubních past hitem internetu (zdroj Youtube.cz)

Můj pohled na věc a situaci s pokusem být nestranný:
V první řadě by se měli dodržovat zákony a lidská práva, to platí a to zejména pro slušné lidi. Pokud má ostraha podezření na zcizování majetku supermarketu, tedy na krádež musí se pokusit zboží zachránit, od toho tu je a za to je placená. Jak by takovou situaci měl zaměstnanec bezpečnostní agentury řešit podle mého názoru? Ostraha by se měla perfektně představit, nechovat se hekticky, legitimovat se průkazem bezpečnostní agentury, která by měla být vyznačená na vchodu supermarketu, což je taková první kontrola pro zákazníka, že se asi jedná opravdu o zaměstnance bezpečnostní agentury a že tam opravdu pracuje, pak si takové tvrzení zákazník může ověřit u vedoucího supermarketu. Správným a nejcitlivějším postupem je řešit celou situaci v prostorách kanceláře supermarketu, za účasti vedoucího manažera pobočky supermarketu. Jednak už je to se svědkem, navíc s představitelem majitele případně zcizeného zboží a pak je lepší řešit situaci v klidu bokem, nežli dělat případnou ostudu přímo na ploše supermarketu, kde navíc můžou zájmovou osobu vidět další lidé, kteří si celou situaci můžou vysvětlit všemi možnými způsoby, což také není dobré v případě, že nebylo nic zcizeno. Pracovník ostrahy by se měl chovat celou dobu velmi distingovaně a zdvořile, můžete být přísní, neústupní a cílevědomí a přitom zdvořilí. Pracovník bezpečnostní agentury by měl celou situaci vysvětlit zákazníkovy s tím, že se nejedná o nic jiného, nežli o potvrzení zákazníkova případného tvrzení, že nic neukradl. Toto tvrdí shodně všichni, ti co nic neukradli i ti co ukradli. Většinou se to dá lehce použít proti jejich chování se slovy, „tak nám ukažte obsah tašky a potvrdí se, že jste nic nezcizil“. Každé slovo je třeba volit k vzniklé situaci s citem a nevyprovokovat tak případný problém, nic méně zákazník, zájmová osoba, která v této chvíli je stále podezřelá ze spáchání trestného činu krádeže musí z ostrahy cítit respekt. Jinak by se každý zloděj sebral a odešel. Navíc by se tato situace a informace o této možnosti rozšířila mezi ostatní zloděje a supermarket by měl daleko větší ztráty. Někdy velmi dobrý detektiv supermarketu musí být vyměněn z důvodu jeho velmi slabého vystupování a tím nemožnosti vykonávání této činnosti. Mnoho lidí nebudí respekt a tak se na tuto práci nehodí, už při výběru se selektují pracovníci bezpečnostní agentury podle jejich vystupování a chování a autorita je tady velmi důležitá, nesmí být ale zaměněna za aroganci a neslušné vulgární chování k zákazníkům. Samotná prohlídka, pokud k ní dojde, musí být vykonána kvalitně, ale s citem k předmětům v tašce, nejlépe je, když sám zákazník ukáže obsah tašky a ostraha pak už jen zkontroluje, co je v tašce samotné, zda nemá dvojité dno a podobné vychytávky. Celou činnost je dobré zdokumentovat na videozáznam, tím se eliminují další problémy s tvrzením jak se kdo choval a co v tašce bylo. Nemá cenu se tady rozšiřovat o speciálních oblečeních a úpravách svršků od zlodějů pro krádeže právě v supermarketech. V případě, že k prohlídce dojde a pracovník bezpečnostní agentury nalezne kradené, nezaplacené zboží, je postupováno v souladu se zákonem a osoba je předána k dalším krokům policii ČR. Pokud se ostraha zmýlila, je správné a nutné se velmi upřímně omluvit, případně si i nechat vynadat a slušně se rozloučit se zákazníkem.
 
Závěrem, je nutné si uvědomit, že když se ke všemu bude volat policie ČR, tak to technicky není možné, jelikož policie nemůže být trvale v prostorách supermarketu, ani do něj tolikrát co je podezření na krádež jezdit vykonávat prohlídky, prostě to personálně není možné stihnout. Zákon stanovuje, že osoba podezřelá z trestného činu krádeže může podle ustanovení trestného řádu být omezena na osobní svobodě jakoukoliv jinou osobou na dobu nezbytně nutnou ke zjištění totožnosti a k zamezení případného útěku této osoby a také v případě zajištění důkazů k prokázání trestné činnosti krádeže. Doporučuje se mít v blízkosti nějaké svědky, když jsou dva, tak je to lepší. Je ale nutné takovou osobu bez průtahů předat policii, a pokud tak pracovník bezpečnostní agentury nemůže učinit okamžitě, musí tuto situaci oznámit policii okamžitě po zadržení takové osoby. Policie pak rozhodne o dalším postupu. 

Pokud použijete citaci výňatek z tohoto paragrafu, tak se většinou cukající se zákazník, kterému jen nevoní vám ukázat svůj nákup uklidní, často se takto chovají jen lidé, kteří nic neukradli, ale mají jakousi averzi se podrobovat něčí vůli už jen z principu a chápání dnešní demokracie, navíc pokud to není policie podobné složky, tak je to o to horší. Pokud se jim ale situace vysvětlí a oznámí se jim postup podle zákona, tak se většinou uklidní a sami vám ukážou obsah svých zavazadel. Nikdo ze slušných a normálních lidí nemá potřebu do normální situace zatahovat policii, čekat na její příjezd a řešit to, pouze ten kdo cíleně hodlá hrotit situaci. Většinou se tak chovají „potížisti“, kteří se tím baví a dělat problémy je baví. Pokud se ale jedná o zloděje, tak ten se dále snaží vyhnout kontrole, jelikož už tuší, že je zle a že je dopaden a že bude mít co vysvětlovat. 

To je můj názor na věc, musím sám říci, že jsem párkrát už byl také dotázán ke kontrole zavazadla, jelikož často nosím batůžek a ten je jednou z indicií pro detektivy supermarketů, že by se mohlo jednat o zloděje. I já jsem měl problém se zaměstnancem supermarketu, jelikož vystupoval velmi nezdvořile a jeho jednání bylo vulgární, navíc mě bylo už rovnou vyhrožováno fyzickou silou a to jsem samozřejmě odporoval, ale pokud mě ostraha velmi slušně požádala o kontrolu, tak jsem vyhověl, přeci když jsem nic neukradl, tak se nic neděje a slova některých, že to může vidět náhodou jejich zaměstnavatel a že je pak může vyhodit z práce, že jsou zloději a že je takto zaměstnanec bezpečnostní agentury může připravit o práci a jejich bezúhonnost, jsou nesmysl. Pokud by se mně toto stalo, tak kontaktuji bezpečnostní agenturu, aby mě mojí bezúhonnost v tomto případě potvrdila přímo mému zaměstnavateli. 

Kontroly v supermarketech jsou a budou součástí těchto zařízení, důvodem je množství zboží a velké prostory, které dávají šanci pro páchání trestné činnosti krádeže a majitelé supermarketů situaci řeší tak jak je třeba a jak se dá, kamerové systémy, čipy a další bezpečnostní zařízení. Někdo to ale musí vyhodnocovat a řešit a tím je lidský faktor, záleží už jen pak na vzniklé situaci a na řešení, které se nakonec vždy najde. 


Komentáře

Jirka Kropáček | 6.9.2013 07:08
Nechápu co se tady řeší, slušný lidi ukážou svojí nevinu a zloděj dělá potíže. většinou se vždy potvrdí, že když nechtějí ukázat tašku, tak tam mají kradené zboží.

bába | 13.9.2014 19:22
Kontrola nákupních tašek v obchodech...

Poznámka administrátora webu:
Zde byl uživatelem "bába" vložen příspěvek, text, který byl zkopírován z jiného zdroje na internetu, jelikož se zde vkládají pouze komentáře a vlastní názory, byl příspěvek odstraněn. Tímto se také snažíme zachovávat práva (Copyright ©) ostatních zdrojů na internetu, které ctíme a též vyžadujeme. Uživateli se tímto omlouváme za odstranění příspěvku a dáváme možnost vložit nový, vlastní příspěvek.

Úpravu provedl "admin".

občan | 6.9.2013 12:51
Pěknej nesmysl, nemáte právo nikoho kontrolovat, když si jste jistý že něco ukradl, máte volat policajty, jinak na nic nemáte právo.

admin | 6.9.2013 13:01
Dobrý den, jak tak koukám ctihodný občane, tak jste asi ten článek nečetl celý...určité právo má i civilní osoba, tak si to pořádně přečtěte, anebo jinde zjistěte, když nám nevěříte. Třeba v trestním zákoníku.

Hezi | 31.3.2017 04:16
§76 odstavec 2) Osobní svobodu osoby, která byla přistižena při trestném činu nebo bezprostředně poté, smí omezit kdokoli, pokud... Z citace zákona jasně vyplývá, že se MUSÍ jednat o Trestní čin. "PODEZŘENÍ" na trestní čin nestačí!!! To už zavání žalobou

admin | 31.3.2017 06:00
Dobrý den Hezi, kdo určí a má právo rozhodnout, že se jedná o trestný čin, a že nastala skutková podstata? To co tady píšete je podle mě spekulativní a pak by o tom musel rozhodovat až soud, zda může někdo někoho zadržet. Z toho co tady píšete by ani policie nemohla jednoznačně kvalifikovat něčí chování jako trestný čin, anebo ano a pak už nepotřebujeme soudy, které by rozhodovaly. Ale pořád je to o tom, že ti co kradou mají větší práva, nežli ti co se chovají slušně a o tom je legislativa, která je nakloněna více těm co jdou mimo zákon.

mfly | 5.9.2017 10:52
Můžete sice zamezit odchodu z prodejny vhodným způsobem...což asi jako jediný vhodný vidím uzamčení prodejny, protože jakékoliv jiné zamezení, navíc s použitím fyzických prostředků hrozí žalobou. Ale NEMÁTE jakékoliv právo na osobní prohlídku nebo na předložení věcí. Dokonce ani "pachatele" nemůžete donutit aby šel kamkoliv s vámi (zmiňovaná kancelář). Takže nevalte lidem klíny do hlavy a když už v první větě píšete o nestrannosti, tak se ji snažte dodržet. A to že v článku je x krát zmíněno, že ostraha musí mít respekt...to v podstatě jen říkáte že se má snažit zastrašovat, vyhrožovat apod.!!!!!!!

admin | 5.9.2017 16:36
Dobrý den pane/paní mfly,
nesouhlasím s vámi ani v jenom co píšete ve svém komentáři. Zkuste přečíst zákony a pak také pracovat na pozici strážného. Článek je napsán nestranně! Podle toho jak píšete vy vás vidím na úplně jiné pozici v tomto tématu. Přeji hezký den :-)

Jirka | 8.9.2013 14:18
Nejseš občane taky jeden z těch chmatáků co chodí nakupovat do obchodu bez peněz?

admin | 9.9.2013 12:23
Je to strašně jednoduché, dnešní praktiky supermarketů jsou takové, že když přijedete platit na kasu, tak po vás chce zaměstnanec, který vám markuje nákup, abyste objeli celou pokladnu a zavezli nákupní košík k němu, on se do něj podívá a zkontroluje stylem takovým, že do něj sám položí první namarkovanou položku nákupu. Pak už si další položky nákupu ukládáte sami. Pokud je ale v nákupním košíku položená nákupní taška, což je běžné při nákupu, normálně se do ní nebojí nahlédnout, klidně to udělají sami, anebo vás požádají, abyste jim tašku ukázali. Podle mě by i toto pak muselo být nezákonné a protiprávní jednání. Já s tím samozřejmě problém nemám... Sami si to ověřte, že se to takto běžně v supermarketech praktikuje. Konkrétně LIDL to tak praktikuje a velice důsledně. Sám jsem vyzkoušel, když si nákupní košík nechám u sebe a neobjedu pokladnu, tak mě o to normálně požádají.

Karel Novotný | 16.9.2013 08:28
Je to strašně tenký led, ale jak jinak než kontrolami se to dá řešit? Zrovna nedávno ukazovali v televizi mladíky co si lahve s drahým alkoholem strkali do upraveného spodního prádla a co s tím může člověk dělat, na kamerách to je natočené, ale co s nimi můžeme? Zákon na tyhle situace vůbec nepamatuje. Pak se diví, že bereme řešení do svých rukou a nějaký redaktor pak napíše článek, že se v supermarketech chovají najaté bezpečnostní agentury protiprávně, když kontrolují tašku podezřelé osobě.

Xarghas | 5.4.2017 11:01
Tam prece zadny tenky led neni. Pokud vas ostraha chytne s podezrenim, ze jste neco ukradl, staci se zeptat jestli to maji na kamere a jestli vam reknou ze ne, neni se o cem bavit. Jednoznacny dukaz je kamerovy zaznam, ktery ukazuje, ze si neco strkate do tasky...
Cokoli jineho je jen slovo proti slovu. Zakaznik muze tvrdit ze to ma odjinud, ostraha ze to ukrad v obchode. Vzhledem k tomu, ze se jednoznacne neda dokazat ani jedno, tak je zakon priklonen zakaznikovi a ostraha muze byt nasledne obvinena z krive narceni, urazky... kde muze pozadovat omluvu nebo penezitou nahradu.

admin | 5.4.2017 21:11
Dobrý den, pokud je záznam na kameře, je to jasné, samozřejmě je li na něm prokazatelně vidět co se dělo. Pokud vidělo krádež více svědků nežli jeden, tak je to také jasné. Na druhou stranu by se dva svědci neměli mýlit v tom co viděli. Pakliže se to co viděli svědci prokáže při prohlídce, tak není co řešit.

Miras | 22.1.2015 18:36 | autor.mz@email.cz
tak tedy : pokud si je ostraha 100%ně jistá ( viděla zcizení) je kontrola tašky, oděvu namístě, ale jen za přítomnosti policie nebo se svolením zákazníka bez nátlaku, lupič je dopaden a hotovec. Pokud se ale po strpěné prohlídce (nemá cenu se pustit do potyčky)ostrahou zjistí, že se o zloděje nejedná, nastane ostraze problém -nejedná se v tomto případě už o zamezení úniku a páchání trestné činnosti, ale již v tom případě o např. omezení osobní svobody (pokud je zákazníkovi bráněno v odejití prodejny apd) a dále v důsledku dehonestace a snížení osobnosti a za prožité trauma lze podat ( a celkem úspěšně) žalobu na ochranu osobnosti a požadovat veřejnou omluvu , zadostiučinění ve formě materiální či finančního odškodnění (stížnost podat na majitele obchodu, který záležitost vyřeší velmi rád s agenturou ostrahy nebo v další fázi přímo na hlídací agenturu, řešit věc s vedoucím prodejny nemá valný účinek) . Prohlídku tašky natož Osobní prohlídku nemá právo vyžadovat ani ostraha, ani vedoucí, vždy jen policie. Ostraha i vedoucí je k zákazníkovi v rovnoměrné pozici z hlediska práva. Jako poctivý zákazník jednejte v klidu, event zavolejte sami policii.Satisfakce se později dostaví. Jako nepoctivý zlodějíček raději nikam neutíkejte - svědků a kamer je všude dost-jen tím více zkomplikujete situaci.

Michal | 10.12.2015 10:37
Jako jediný jste napsal jak to skutečně je.Nikdo, kromě Policie ČR, nemá právo k osobní prohlídce.V případě prohlídky bez souhlasu zákazníka a neprokázání krádeže jde o omezení osobní svobody.Trauma je také prokazatelné.V návaznosti na současný Občanský zákoník se pracovník agentury nebo obchodu vystavuje riziku žaloby ze strany zákazníka a finačních kompenzací,které se podle mého názoru slušný zákazník musí naučit využívat.Finanční náhrada za újmu je jen malou kompenzací za psychickou újmu,která je vždy větší.Je potřeba o tomto tématu mluvit,protože se slušnými lidmi v ČR se zachází hrubě zatímco gauneři dělají v klidu svou práci.Je to následek nedostatečně zpracovaných zákonů a trestů.Neznalost zákona neomlouvá ani majitele obchodu nebo pracovníka agentury.Pokud vykonává svou práci dobře tak o prohlídku požádá jen lapeného zloděje.Pokud se zmýlí musí pykat tak jako nevinný zákazník.Je to prosté.Problém super a hypermarketů je ten,že si sami vytvořili "jakoby"systém,který je na hraně zákona a spoléhají na to,že se slušný člověk nebude bránit.Tak to v česku je.Slušným lidem doporučuji neukazovat tašky a bránit se.Vždy žádejte přihlížející o svědectví,zajistěte si svědectví jakokoliv formou,protože na
hrubé nebo nezákonné chování je potřeba hrubá záplata.Žil jsem 11 let v zahraničí a pracoval jsem pro zákaznický servis nejmenovaného supermarketu.

macamaca | 26.12.2015 19:18
Jaky je postup ostrahy kdyz jsem si dala do kosiku obleceni v cene 100 a nezaplatila jsem ne schvalne. Ostraha mne chytila za pokladni, ze jsem nezaplatila. Byla jsem tak vystrasena ze jsem zapomela ze mam sebou doklady totoznosti. Policie nebyla volana. Jen jsem podepsala ze jsem prenesla vec bez placeni pres pokladne. Nikde jsem se nedocetla jestli z toho muzu mit nejaky problem. Samozrejmne jsem to pak zaplatila a omluvila jsem se. Bylo mi receno ze to muze rict kazdy. Co s tim?

admin | 27.12.2015 08:39
Dobrý den, dle mého názoru se jednalo o postup, který byl prováděn podle směrnic pro výkon ostrahy schválené klientem a navržené ostrahou. Pokud ostraha nevolala policii, tak zřejmě vyhodnotila vaše chování jako neúmyslné vynesení zboží z prodejny, prostě ve vás neviděli klasického zloděje. Je to jen známka toho, že hoši pracují pozorně a neberou vše jen černě, nebo bíle. Nicméně, pokud policie nebyla volána hned, tak s tím nikdo už nic dělat nebude. Navíc se jedná o velmi malou hodnotu zboží jak jste popsala 100-Kč, což by bylo stejně jen na přestupkové řízení na úřadě. I to může být důvodem jejich postupu. Vy s tím nedělejte nic, podle mě s tím nebude nikdo nic dalšího dělat. Věc jste zaplatila, vysvětlila co se stalo, policie nebyla volána a nikdo vás z ničeho neobvinil, což by musel stejně udělat nakonec policie.

eva.p | 17.2.2016 14:35
Může mi někdo odpovědět, podle občanského zákoníku, kdy se může požádat o kontrolu tašky,
- když už stojím i pokladny?
- když jsem těsně za pokladnou, po zaplacení,
- nebo až odejdu k lavičce, nákup si složím chci již odejít a v tom momentě jsem požádaná o ukázání kabele - neměla jsem velký nákup, ale špatně se mi skládal, trvalo to chvíli.
Stala se mi třetí možnost, všimla jsem si stál tam dost dlouho nějaký mladík, došla jsem ke dveřím a pak mě požádal o ukázání - bylo mi trapně, když jsem si uvědomila jak dlouho trpělivě čekal - důrazně jsem odmítla, nechtěl mě pustit, ale nakonec pustil.
Někde jsem četla, o kontrolu kabele můžu být požádaná u pokladny, nebo bezprostředně po zaplacení, ale pozdějí nemají právo mě zastavat a žádat o to.
Aby se představil, to vůbec ne, chtěla jsem odejít min. 5x mě stoupl do cesty a poslední se mě už dotkl i fyzicky.

admin | 17.2.2016 18:39
Dobrý den, nevím teď přesně jak je to v zákoníku. Ale naši zaměstnanci sloužící na postech detektivů v obchodech, kde mají problémy s krádežemi postupují tak, že v případě důvodného podezření na krádež, nebo zvláštního chování zákazníka provedou kontrolu přímo u pokladny hned po zaplacení. Jinak to nemá ani odůvodnění. Kontrolu může osoba odmítnout a je na detektivovi a manažerech prodejny, zda kontaktují policii, která pak vše dořeší.

Pokud se jedná o větší obchody a obchodní centra, tak se těžko něco dokazuje, když už někdo mohl do tašky něco přidat, nebo i vyjmout či někomu něco předat za pokladnou. Stejně tak je nesmysl kontrolovat zákazníka v prostorách obchodu, ještě před zaplacením. Sice jsou případy, kdy detektiv zjistí jednoznačně, že jde o krádež, jelikož si sledovaná osoba ukládá zboží do kapes a jiných nestandardních míst, ale je prostě lepší kontrolu provést po zaplacení hned u pokladny. Nic se tak nedá změnit a vymlouvat se. Prostě v případě podezření se provede okamžitá kontrola s porovnáním účtenky a je hned jasno co se zaplatilo a co ne. Navíc drtivá většina pokladen je pod kamerami, tak se dá vše prokázat.

To že se neidentifikoval je velmi velký prohřešek daného zaměstnance bezpečnostní agentury. Naši detektivové mají průkaz s číslem a jménem bezpečnostní agentury a identifikují se jako zaměstnanci bezpečnostní agentury vykonávající dohled nad prodejnou. V případě problému se tak dá daný zaměstnanec identifikovat podle čísla na průkazu a to jak u samotné bezpečnostní agentury, jejíž název je na průkazu a také u manažerů prodejny.

Pája | 19.4.2016 19:40
Pan autor, když už chce používat odborné termíny, by si měl ujasnit rozdíl mezi zcizit a odcizit.

Krom toho zjevně patřím z pohledu pana detektiva k "potížistům", protože v obou případech, když odemne chtěla ochranka v obchodě ukázat obsah zavazadla, tak jsem iniciativně volal Policii ČR sám. Opravdu to není zákazník, který má nějak prokazovat svou nevinu. Pokud se ochranka domnívá, že jsem něco -odcizil-, má to dokázat ona. A pokud se to domnívá, má pro to asi důvod, takže nehrozí, že by osočila nepravého.

Jája | 20.4.2016 17:19
Potížista a puntičkář jste, je pravdou, že zcizit neznamená ukrást v tom máte pravdu, ale všeobecně se toto slovo zaměňuje se slovem odcizit, tak že to zas tak velké provinění vůči vám lingvistům není, dá se to najít všude možně, je to obecná chyba...:-) Ale nemění to nic na tom, že jak píšete jste potížista. Pokud se chováte jak píšete, tak podle mě vyhledáváte konflikty a zcela zbytečně. Ty lidi dělají jen svou práci a nemají místo očí rentgeny. Musejí pracovat s čím mají a to jsou nedokonalé kamerové systémy a vlastní zkušenost a intuice.

PS: pokud si přečtu váš příspěvek, tak byste také z diktátu a slohu jedničku nedostal...:-) já taky určitě ne, ale nezačal jsem tady nikoho z češtiny napadat. Tak začněte příště u sebe!

admin | 21.4.2016 10:33
Dobrý den, nemám problém zde nechávat komentáře s jakýmkoliv názorem na dané téma. Od toho jsme lidi, abychom vyjádřili svůj názor. Jen se prosím nenapadejte na tomto webu mimo téma článku. Čeština je poměrně složitý jazyk a i oficiální weby a informační portály mají na svých internetových prezentacích chyby.

Já sám osobně jsem do teď nevěděl, že slovo zcizit znamená například převést práva užívání věci na jinou osobu, tedy prodat věc. Na druhou stranu si nedovedu představit reakci například prodejce v autosalonu, když bych k němu přišel a požádal ho o zcizení nového automobilu. Tedy, aby mi ho vlastně prodal a převedl tak užívací práva na mě. To by byla legrace. Chci tím jen říci, že český slovník má mnoho výrazů a ani já neznám přesný význam všech a proto jsem se spletl a za to se omlouvám všem zúčastněným.

Nemění to nic na mém názoru ohledně kontroly zákazníků v supermarketech při nákupu či pokusu o krádež. Pokud to srovnám s prací celníků na hraničním přechodě, tak ti také při každé kontrole, když mají podezření na nějaké pašování či nelegální činnost nemají vždy úspěch a zkontrolují nevinného, tak to prostě je a vždy bude.

Všem přeji fajn den. Autor článku: Pavel Hanzelín

Driven | 25.4.2016 01:07
Dobrý den ,
mě by zajímalo , jaké jsou možnosti policie proti těmhlě grázlům. To jako jestliže pronese třeba jídlo ven ze supermarketu , tak už ho nemůžou dohledat třeba na základě kamer nebo tak něco. Prostě jakmile je venku a nebyl chycen za ruku , tak je z toho venku jo '? To je děsný....A taky mě není jasný pojem opakované krádeže ...co když PČR zjistí , že pachatel ukradl 20 x zboží za 100 kč , ale nebyl dosud potrestán ...tak mu daj jeden trest nebo 20 trestů a za druhý z těch 20 může už jít sedět ?

admin | 25.4.2016 15:47
Dobrý den, tohle je otázka na policistu, nebo lépe na právníka. Podle mě ohledně toho co je na kameře, pokud je to prokazatelné a je možná identifikace, tak se dá takový záznam použít jako důkaz, ale opět má konečné slovo soud. Policisté zajišťují důkazy, nesoudí.

Ohledně opakovaných drobných přestupků jen vím, že v roce 2015 prošel sněmovnou úspěšně návrh na zavedení centrálního registru přestupků a jejich pachatelů. Ten by měl do 2 let začít pomáhat spravedlnosti vypořádat se s notorickými pachateli drobné kriminality, tak že i s těmito zlodějíčky ze supermarketů.

Novela počítá i se zvýšením pokut za tyto opakované přestupky. Pokud bude pak chycený zloděj zjištěn v registru jako vícekrát zachycený, tak už si na něj legislativa může pořádně vyšlápnout. Podle mě by to mělo pomoci k řešení těchto drobných, ale asi nejčastějších krádeží, které běžného, slušného občana trápí a setkává se s nimi asi nejvíce.

Evča | 21.7.2016 00:43
Já mám velice špatnou zkušenost v Globusu, kde mi vzali řasenku a brýle, přesto, že to bylo moje a použité, jen proto, že takové zboží prodávají. Na věci mám doklady o koupi a oni mi nedali ani potvrzení, co mi vlastně vzali a ještě mě dali do komise. Já to ted musím řešit s právníkama a třeba i soudama, protože ty věci byly moje. Nikdy v životě bych nevkročila do Globusu a nikomu to nedoporučuji. Za celý život se mi něco tak příšerného nikde nestalo.

admin | 21.7.2016 06:48
Bohužel je to jako ve všem zase jen o lidech. Pokud pak člověk narazí na někoho, kdo pro tuhle práci nemá náturu, tak je to náraz do zdi. Všechny Globusy nehlídá jedna bezpečnostní agentura. Stejně tak se nebudou takto chovat všichni zaměstnanci. Většinou se jedná o jedince.

Evča | 21.7.2016 14:56
Děkuji za odpověd. Pro Globus je taková agentura jako zkáza Titanicu. Já jsem měla dojem, že jsem tam jediná nakupující. Všude plno prodavaček a žádní zákazníci. Tam snad jezdí jen o víkendu. Já se ani nedivím, když je postupně tahle agentura všechny vyštvala. Jiné hypermarkety jsou plné zákazníkú, kolikrát čekám u kasy i 15 min., tak na Globus kašlou. Už se to asi hodně rozkřiklo mezi lidma, co se tam děje.

Lenka | 3.8.2016 20:33
Dobrý den, pracuji jako prodavačka a pokladní v Bille a prosím, má ostraha právo bez požádání a na drzo koukat zákazníkům do tašek aniž by se jich zeptala? Ještě po zaplacení jim kontrolují nákup dle účtenky a nemají k tomu vůbec žádný důvod. Tímto chováním jen zákazníky odrazují. Po upozornění nám je zděleno, že na to mají právo. Domnívám se, že kontrolují spíše zaměstnance a ne zákazníky. Musíme si to vše nechat líbit? Co práva prodavaček vůči ostraze a kdo hlídá je? Někdy je i kozel zahradníkem.

admin | 3.8.2016 21:42
No já myslím, že odpověď snadno naleznete v článku u kterého jste váš dotaz napsala... :-)

Josef Svoboda | 29.11.2016 02:43 | svoboda.jo@seznam.cz
Dobrý den, prosím o právní hodnocení této situace. Pracuji v Amazonu,kde nás doslova a do písmene filcují od shora dolů.Když zapíská skener tak Vás postaví napřipravené místo a projíždí s rukama nad hlavou nebo rozpažený
ma a musíme se i zout. To se stalo
i mě a nakonec se ukázalo,že jsou to zipy na botech. Je to ponižující a navíc nato situace trvá dosti dlouho,že může ujet i autobus a dojíždím asi 80 km. Prosím o sdělení jak se mám účinně bránit . Nebo prosím o kontakt,kde dosta-
nu kvalifikovanou odpověď. Velmi pěkně děkuji za odpověď. Jen doplním,že je mi 67 let a je to přilepšení k důchodu. Děkuji

admin | 29.11.2016 11:38
Dobrý den, odpovědět vám nemohu tak jednoznačně, navíc nejsem právník. Ale mohu jen sdělit své názory. Již jsem zde psal články a diskutoval pod nimi s lidmi, kteří si na podobné situace stěžovali. Nicméně je důležité co máte ve smlouvě, nebo co jste podepsal za provozní dokumenty a jestli jste někde nepodepsal, že s tímto zacházením souhlasíte. Někdy je to obratně napsáno "mezi řádky", ale bývá to i tak.

Mohu jen opakovat co je v článku, jsou přinejmenším dva úhly pohledu a to pohled osoby, která se cítí takto ponižována a někdy právem a někdy je jen přecitlivělá (tím nehodlám poukazovat na vás, nebo někoho konkrétního). A pak je tady druhá strana, která bývá často zaměstnanci, kterým platí mzdu navíc okrádána o zboží. Což je hrozné a s mým myšlením neslučitelné. Co mi nepatří si neberu!

Nemyslím si, že by se tyto prohlídky dělali jen tak, kvůli pobavení se. K těmto krokům a nemalým investicím do vybavení a lidí co ty kontroly musí dělat jsou vysoké a určitě je majitel firmy nedělá rád, kdo by chtěl vyhazovat peníze zbytečně? Je faktem, že k tomuto bývají zaměstnavatelé dohnáni situací, lidmi, kteří kradou a je těžké rozpoznat mezi stovkami, spíše tisíci zaměstnanců, které AMAZON zaměstnává rozpoznat hodné, slušné lidi od zlodějů.

Podle mě není jiné cesty, než takto postupovat ze strany zaměstnavatele. Pak záleží také na tom, jak jsou prohlídky vykonávány (chce to cit a zkušenosti, lidské zacházení), zda nejsou dotyčné osoby při prohlídkách obtěžovány, zda jsou dodržovány zákony a nedochází k veřejnému ponižování, ale to já neposoudím. Někoho uráží už jen fakt, že by mohl být podezřelý z krádeže, což celkem chápu.

Závěrem bych Vás chtěl požádat, když v tom provozu pracujete, jak byste krádežím zamezil a jak kontroloval, zda k nim nedochází? To mě zajímá a zcela profesně, jste z toho provozu, tak znáte detaily. Dochází ke krádežím v tomto provozu? Viděl jste, že by někoho chytli a pokud ano, jak často se jim poveden zloděje odhalit?

Děkuji za odpověď.
Administrátor

Jan | 15.2.2017 15:38
Jo jo.Já taky pracoval u bespečnostní služby.Přímo u výjezdu.No a občas jsem byl na záskok v supermarketech a kontroloval ochranku prodejny zda je na place a zda se věnuje své práci.
Jinak:
Kdo má čisté svedomí,tu tašku,bundu,baťoh,kočárek a tak dál ukáže.Kdo čisté svedomí nemá,brání se.Mě osobně se povedlo oslovit i človeka z kriminálky.Usmál se a ukázal tašku.Se slovi tak na kolego.Vše bylo v pořádku a já se omluvil a on mi pak ukázal průkaz.Jinak vždy kdo co chce si ukradmout,to si ukradne,i kdyš jsou na prodejně tři hlídači.Kontrolní nákupy,kontrola odpisů,kontrpla kas,markování a bonů,kontrola příjmu zbožíje je na nic.To vše ovládá centrála a na ní záleží jaké jsou stráty.Co pošle za zboží a jaká prodejna má stráty malé.Lidi odcizí pouze 20% zboží ze strát.

Přidat komentář:
Jméno:
E-mail:
Zde můžete zadat svůj e-mail. Pokud zatrhnete volbu "Zobrazit e-mail u komentáře", bude e-mail zveřejněn.
  Zobrazit e-mail u komentáře
Komentář:
 Opište číslo 6: